Vuoden 2012 parhaimmisto palkittiin Finnish Game Awards -peligaalassa

Suomen koko peliala juhli eilisiltana FIGMAn järjestämässä Finnish Game Awards -gaalassa palkitsemalla vuoden 2012 peliparhaimmiston. Gaala järjestettiin Teatteri Forumissa Helsingissä ja se esitettiin myös Iltalehden nettitelevisiossa.

Tilaisuudessa oli palkintoja jakamassa liuta Suomen pelimaailman tärkeimpiä henkilöitä. Lisäksi hienosta musiikista vastasi rap-duo JVG ja näytettiinpä illan aikana myös pelialasta itsestään ammentava musiikkivideo "Pelaan täysii".

"Perinteinen pelimarkkina on laskussa, mutta digitaalinen peli- ja lisäsisältömyynti kasvaa rajusti, joten peliteollisuus kokonaisuutena voi hyvin. Vuoden 2012 myynneistä FIGMA tiedottaa tarkemmin maaliskuussa, kun koko pohjoismaiden markkinatiedot valmistuvat sisältäen sekä perinteisen että digitaalisen myynnin", kommentoi FIGMAn hallituksen puheenjohtaja Niklas Wikblad.

Vuoden peli
Vuoden peli valittiin kaikkien muiden kategorioiden ehdokkaiden joukosta yleisöäänestyksellä. Äänestys toteutettiin FIGMAn omalla sivustolla osoitteessa www.figma.fi. Ääniä jaettiin kaikkiaan 9 488 kappaletta ja voiton vei kotimainen Clash of Clans.

Muut Aapeli-palkinnot
FIGMA kokosi ammattilaisraadin valitsemaan vuoden 2012 parhaat pelit kategorioittain. Aapeli-palkinnot jaettiin seuraavasti:

1) Vuoden seikkailu/tasoloikkapeli Pelialustat Julkaisija Ikä

12) Vuoden kotimainen peli
Legend of Grimrock PC Almost Human 12

Peliluola
FIGMA palkitsee vuosittain henkilöitä, jotka ovat edistäneet suomalaisen pelialan kehittymistä. Peliluolaan kutsuttiin tänä vuonna Anttila-tavarataloketjussa pelimyyntiä vuosia eteenpäin vienyt Markku Kormu.

Aikaisempina vuosina Peliluolaan kutsutut ovat Vesa Artman, Petri Lehmuskoski, Tuija Lindén, Sauli Numminen, Thomas Puha, Ilari Kuittinen, Pekka Aakko ja Jussi Laakkonen.

Vuoden pelikauppa ja pelimyymälä
FIGMA palkitsi Anttila-ketjun vuoden 2012 pelikauppana ansiokkaasta työstä suomalaisen pelikaupan ja oman toiminnan edelleen jatkuvasta kehittämisestä. Palkinnon vastaanotti Anttilan pelimyynnistä vastaava Antti Paakki.

FIGMA haluaa painottaa myös myymälähenkilökunnan osaamisen ja pelituoteryhmään panostamisen tärkeyttä. Tämän palkinnon voi voittaa mikä tahansa pelejä myyvä myymälä. Vuoden 2012 pelimyymälänä palkittiin Prisma-ketjun Hämeenlinnan tavaratalo. Palkinnon vastaanottivat Hämeenlinnan tavaratalon viihdeosaston Jenni Kämäri ja Sami Nieminen.

ANGI & FIGMA
ANGI on pohjoismainen videopelien julkaisijoiden ja jakelijoiden etujärjestö. Sen tehtävänä on edistää pelikauppaa, viestiä alasta ja sen tarpeista sekä kehittää alan positiivisia mielikuvia. ANGIn hallituksen puheenjohtajana toimii Electronic Artsin Pohjoismaiden johtaja Shaun Campbell ja toimitusjohtajana Maria Tjärnlund.

ANGIn jäseniä ovat Activision-Blizzard, AMO, Bergsala, Electronic Arts, Game Outlet, Koch Media, Microsoft, Nordic License, Namco Bandai Partners, Nordisk Film, PAN Vision, Ubisoft, Walt Disney Company ja Warner Brothers.

FIGMA edustaa ANGIa Suomessa. Se julkaisee Suomen virallista listaa, joka on GfK:n kokoama myyntitilasto Suomen suosituimmista peleistä. Lista ilmestyy viikoittain. Listat kootaan satojen pelikauppojen lähettämien myyntiraporttien pohjalta. Mukana ovat seuraavat pelikaupat: Anttila, CDON, Discshop, Expert, Gamestop, K-Citymarket, Kärkkäinen, Musta Pörssi, Viihdepysäkki, Prisma, Stockmann, Tekniset, Verkkokauppa.com, VPD ja Veljekset Keskinen. Lista ja pelimyyntitilastot löytyvät osoitteesta www.figma.fi.

Lisätietoja internetissä
www.figma.fi